Missie en visie

Missie

Trots op jezelf, blij met een ander! Wij willen kinderen nieuwsgierig maken naar zichzelf en de ander. Ieder kind is anders en leert anders. Iedereen binnen het KC Koningskwartier leert van en met elkaar. 

We bieden ze een plek waar ze met plezier samen leren. Hierbij leren we de kinderen kritisch kijken naar hun eigen handelen en trots zijn op wie ze mogen zijn. 

We kiezen voor inclusief denken en thuis nabij onderwijs. Dit betekent dat we van mening zijn dat in principe alle kinderen recht hebben op het samen naar school gaan.

Het kindcentrum kenmerkt zich dan ook door een uitgebreide zorgstructuur en een positief pedagogisch klimaat.

Visie

KC Koningskwartier is een plek waar kinderen van 0-13 jaar de hele dag kunnen leren, spelen en zich ontwikkelen.

Hier werken wij met enthousiasme, vanuit gezamenlijke en individuele deskundigheid aan dezelfde doelen en in hetzelfde pedagogisch klimaat. We zorgen voor het verwerven van kennis en vaardigheden en dragen naar vermogen bij aan een voor elk kind optimale en brede ontwikkeling.

Van de groepen met de leeftijden 0 t/m 13 jaar voeren we een doorgaande lijn in het hanteren van omgangsregels. We werken aan de ontplooiing van de zelfstandigheid van de kinderen. Hierbij denken wij aan zelf verantwoordelijkheid leren nemen: elkaar helpen, samen problemen oplossen en zorgvuldig omgaan met materiaal. Samenwerken en als groep één geheel vormen door middel van betrokkenheid zorgt voor een veilige en warme leer- en leefomgeving.

Het team van KC Koningskwartier vormt een professionele leergemeenschap. Dit houdt in dat we door gedeelde verantwoordelijkheid samen vorm geven aan onze opvang en onderwijs. Met elkaar zijn we verantwoordelijk voor het beleid binnen het kindcentrum. We leren van en met elkaar, zodat we onze kwaliteit continu toetsen en verbeteren aan recente ontwikkelingen binnen het vakgebied. Hierin maken wij bewuste keuzes en zetten wij wat de kinderen nodig hebben centraal.

We werken in de onderwijsgroepen met het leerstofjaarklassensysteem. De leerkrachten geven adaptief onderwijs; door te differentiëren wordt er  ingespeeld op de verschillende leerbehoeften in een groep en wordt er actief gewerkt aan het vergroten van de relatie, competentie en autonomie van de kinderen. De kleuters werken in heterogeen samengestelde groepen. Vanaf groep 3 geven wij les volgens het EDI-model. Daarnaast werken we onder andere met dag- of weektaken.

Regelmatig overleg en evaluatie zorgen voor een doorgaande ontwikkelingslijn. Onze manier van werken stimuleert de kinderen om zoveel mogelijk uit zichzelf te halen op cognitief, sociaal-emotioneel, motorisch en creatief gebied. Vanuit een basis van veiligheid en goede sfeer willen we minimaal een opbrengst behalen die overeenkomt met de referentienorm vanuit de inspectie voor onze doelgroep.